BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 15, 2010

MASALAH DISPLIN DI KALANGAN PELAJAR SEMAKIN MEMBIMBANGKAN...DIMANAKAH JALAN PENYELESAIANNYA????


Beberapa isu yang timbul, cadangan yang dikemukakan, dan maklum balas bekenaan masalah displin pelajar:

Pergaduhan Antara Pelajar
Cadangan : perlu ada perhubungan yang bai antara ibu bapa, pelajar dan pihak sekolah. organisasi lain seperti pihak polis boleh di libatkan bersama.
Maklum balas : telah dilaksanakan melalui Jawatankuasa Permuafakatan peringkat sekolah yang dianggotai oleh pihak sekolah, ibu bapa, pegawai bomba, pegawai polis, dan masyarakat setempat.

Merokok dikalangan pelajar.
Cadangan : para pelajar diberi pendedahan mengenai keburukan rokok. pihak peniaga harus memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa dengan tidak menjual rokok kepada pelajar di bawah umur.

Kurang minat belajar
Cadangan : pengambilan dan pemilihan pelajar harus diperketatkan dan kelayakan kemasukan dikaji semula agar pelajar yang benar-benar layak terpilih.
Maklum balas : telah dilaksanakan dan akan di teruskan proses mengemaskini syarat pengambilan, pemilihan pelajar. kini, kelayakan adalah bersesuaian dengan kurikulum setiap kursus dan hanya pemohonan pelajar yang layak sahaja di pilih.

Pelajar ponteng sekolah.
Cadangan : pelajar diberikan hukuman dan ibu bapa dimaklumkan.
maklum balas : boleh dilaksanakan tetapi alasan pelajar ponteng sekolah harus diambil tahu terlebih dahulu sebelum mengenakan hukuman.

0 comments: