BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 15, 2010

ANOREXIA.....BEAUTY'S OBSESSION!!!!!


Keinginan melampau untuk memiliki bentuk badan yang kurus mampu menyebabkan kematian telah berkali-kali terjadi. Kes terakhir yang menimpa aktress Brittany Murphy, yang telah meninggal dunia secara mendadak di bilik mandi pada bulan Disember yang lalu. Pada mulanya, ahli keluarga aktress itu beranggapan bahawa beliau meninggal dunia disebabkan masalah sakit jantung. Namun pada 4 Februari yang lalu, keluarga aktress itu mendapati bahawa punca kematian Brittany adalah di sebabkan pengambilan ubat, pnuemonia, anemia yang di sebabkan oleh kekurangan zat besi. Brittany juga dikatakan mengalami masalah eating disorder.

Keinginan yang melampau ini dikenali dengan nama ANOREKSIA.
Anoreksia merupakan kelainan pola makan yang sering terjadi pada wanita. Kelainan tersebut biasanya merupakan sesuatu bentuk penyiksaan terhadap diri sendiri. Oleh sebab itu individu yang menghadapi penyakit anoreksia ini harus di beri perhatian kerana penyakit ini mampu mendatangkan kematian kepada si penghidap. masalah tersebut timbul disebabkan kebimbangan melampau bahawa tubuh akan menjadi gemuk setelah makan, dan ketakutan mental itu akan terpancar melalui penyeksaan fizikal.

Gejala umum anoreksia ialah depresi, tidak yakin pada diri, penampilan yang tidak bersifat sosial, hubungan keluarga yang terganggu, selera makan yang berkurang, sukar untuk mengawal emosi, mudah dijangkti penyakit, berat badan menurun, dan kekurangan nutrien.

Ciri khas penderita anoreksia yang lain adalah seperti:
1. Biasanya penderita adalah wanita, baik remaja, dewasa atau yang baru memasuki masa remaja.
2. masalah ini seringkali timbul dalam suasana keluarga yang mementingkan prestasi sebagai simbol kejayaan.
3.Perhatian yang berlebihan tentang kesempurnaan penampilan.
4. Kedua-dua ibu bapa sibuk dengan urusan masing-masing sehingga mengabaikan anak-anak. anak-anak mengambil cara mudah untuk menarik perhatian ibu bapa.
5. Perubahan fizikal berlaku seperti keguguran rambut, kitaran ovulasi dan menstruasi terhenti, degupan jantung menjadi lambat, tekanan darah rendah dan tidak mampu menahan cuaca sejuk.
6. Biasanya mengalami masalah depresi yang lebih parah daripada penghidap penyakit bulimia.
7. Cenderung mengalami masalah osteoporosis kerana kekurangan kalsium dalam badan.
8. Menghidapi masalah kerosakan hati dan organ-organ penting yang lainjika paras berat badan dibawah tahap normal.

Kesan penyakit Anoreksia:

  • Kesuburan

Masalah mandul dan kurang subur akan timbul kerana berat badan yang terlalu rendah. Manakala jika terlalu gemuk akan menyebabkan hormon lambat bertindak. Tetapi apabila tahap berat badan kembali normal, tahap kesuburan akan kembali normal. Apabila badan kita tidak mengalami masalah kesihatan, hormon kesuburan akan kembali subur," ujar Walter H. Kaye MD, pengarah program gangguan permakanan di Universiti of California, San Diego.

  • Gangguan jantung

Penyakit anoreksia akan membuat jantung tidak berfungsi dengan baik, lemah, dan menjadikan badan menjadi dehidrasi. Cecair dalam badan menjadi tidak seimbang, dan akhirnya menyebabkan serangan jantung. Namun kerosakan ini boleh dipulihkan apabila berat badan telah kembali ke paras normal

  • Gigi mudah tanggal

Individu yang mengalami kekurangan berat badan seringkali memiliki gangguan pada gigi mereka. Gigi menjadi mudah tanggal dan rapuh. Hal ini disebabkan oleh asid. Akibatnya mulut memiliki tahap keasidan yang tinggi dan menyebabkan gigi rosak, berlubang, bahkan tanggal.

  • Perut kembung atau membuncit

Gangguan pemakanan mampu menyebabkan penyakit di saluran pencernaan. Pengidapnya juga mengalami kesukaran untuk menelan. Wajah mereka akan kelihatan amat pucat. ''Penyakit ini juga boleh membuat kelenjar air liur berproduksi lebih banyak, dan membuat mulut menjadi berbau. Mukat kelihatan membengkak, dan bagian pipi akan kelihatan kembung,'' ujar Nardozzi.


0 comments: